Hlohovec
Pravá stránka Hlohovca



Magazín

6. apríl 2008

Neštandardná komunikácia

... alebo opäť niekoľko postrehov na margo komunikácie s Mestským úradom v Hlohovci.

Verejnú mienku na celkovú úroveň inštitúcií, spoločností či úradov v značnej miere ovplyvňuje aj ich samotná prezentácia v médiách. Pod touto aktivitou sa prirodzene rozumie aj rovnocenné poskytovanie informácií bez ohľadu na to, ktorý občan, novinár, médium prejavil o ne záujem. Podceňovanie tejto skutočnosti sa nevypláca predovšetkým orgánom verejnej správy. Slabá, alebo jednostranná informovanosť občanov sa totiž môže najvyššiemu predstavenstvu vrátiť ako bumerang v podobe straty dôvery a tým aj klesajúcich volebných preferencií.

Tlačové oddelenia sa najmä v posledných rokoch stali aktívnou a dôležitou súčasťou subjektov, ktoré majú záujem neustále skvalitňovať svoje služby a fungovať čo najtransparentnejšie. V prípade, že ten-ktorý subjekt je doslova závislý od financií daňových poplatníkov, je poskytovanie informácií taktiež jednou z prvoradých povinností voči občanom, základným pilierom demokracie a elementárnou slušnosťou. Aj vzhľadom na to, že tlačové oddelenia disponujú dôležitými informáciami je post hovorcu nielen reprezentatívnou, ale predovšetkým zodpovednou funkciou. Ich evidenciou, profesionálnym rastom, ale najmä dodržiavaním etického kódexu sa u nás bližšie zaoberá Asociácia hovorcov Slovenska, ktorá vznikla v roku 2005.

V oblasti verejnej správy má každý občan právo na informácie v súlade so zákonom č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií). V prípade, ak vaša žiadosť splnila predpísanú formu a zverejnenie údajov bolo v súlade s vyššie uvedeným zákonom, môžete očakávať odpoveď kompetentných najneskôr do desiatich dní. Druhou možnosťou je obrátiť sa so svojou otázkou priamo na hovorcu úradu. S rozširujúcimi sa kompetenciami samospráv nadobúda tento post čoraz viac na svojom význame. O jeho dôležitosti svedčí aj existencia Občianskeho združenia Otvorená samospráva.   

Pozíciu hovorcu na Mestskom úrade v Hlohovci momentálne zastáva Eva Uhráková. Okrem povinností súvisiacich s agendou sekretariátu primátora je menovaná pracovníčka poverená zabezpečovaním styku s verejnosťou a monitorovaním mediálnych výstupov týkajúcich sa mesta a MsÚ. Na prvej priečke svojej náplne práce má však uvedené zabezpečovanie informačných, publicistických a tlačových vzťahov zamestnávateľa k verejnosti a k hromadným oznamovacím prostriedkom mestského, regionálneho a celoslovenského významu. Na základe vlastných skúseností s vedúcou sekretariátu primátora - hovorkyňou, sme sa rozhodli niektoré skutočnosti zverejniť.

Medzi najdôležitejšie kritériá každej zverejnenej správy patrí aktuálnosť. Predovšetkým médiám by mal hovorca poskytovať informácie čo najskôr a bez zbytočného odkladu. Môžeme otvorene konštatovať, že na vyjadrenia od hovorkyne čakáme aj niekoľko týždňov. Ďalším dôležitým parametrom každej poskytovanej informácie je vecnosť. Aj podľa názoru našich čitateľov možno odpovede hovorkyne pokojne označiť ako nič nehovoriaci „verbálny balast" s minimálnou výpovednou hodnotou. Aby poskytnuté informácie skutočne boli pre občana relevantné, mali by byť spracované dôsledne, a to v kontexte s ostatnými údajmi. Pri komunikácii s hovorkyňou sme sa už stretli nielen s čiastkovými odpoveďami, ale taktiež úplným ignorovaním korešpondencie s predloženými návrhmi, zaslanej na sekretariát primátora. Každý hovorca by mal pri svojej práci, okrem iného, konať najmä korektne a slušne. Vám sa môže stať, že pri dopytovaní svojich otázok sa od pani hovorkyne dozviete, že „nie ste stredobodom galaxie“.

Mnohí pracovníci poverení touto funkciu si však začínajú plne uvedomovať dôležitosť budovania dobrého mena svojho rezortu prostredníctvom komunikácie s občanom a médiami. V rámci aktivít  často nezužujú svoje kompetencie len na pasívne odpovedanie otázok zvedavých novinárov, ale aj sami iniciatívne poskytujú informačný servis pre širokú verejnosť. Veľký a dostupný priestor sa v tejto oblasti otvára najmä prostredníctvom oficiálnych webových stránok miest. Príklad takýchto aktivít ponúka aj internetová stránka spomínaného OZ Otvorená samospráva, ktorá zverejňuje výber tlačových správ hovorcov zo Žiliny, Michaloviec, Prievidze, Myjavy, Starej Turej ako aj iných miest. Na otázku, koľko tlačových správ a v akých médiách vydala v minulom roku hovorkyňa, sme sa v rámci rubriky Otázky pre Mesto dozvedeli, že Mesto Hlohovec žiadanú informáciu nemá k dispozícii. O vyjadrenie sme požiadali aj samotnú hovorkyňu. Do uzávierky článku sme však od nej nezískali žiadne oficiálne stanovisko.

Niektoré z miest pri obsadzovaní pozície hovorcu kladú dôraz na kvalifikačné predpoklady uchádzajúcich sa adeptov. Nezriedka sa pre vykonávanie tejto funkcie vyžaduje vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, masmediálna komunikácia, žurnalistika. Podmienky výberového konania si však určuje každé mesto podľa vlastných kritérií, ktoré nemusia byť totožné s požiadavkami iných miest. Aj vzhľadom na skutočnosť, že pozícia hovorcu v zastúpení Evy Uhrákovej je momentálne prepojená s členstvom v redakčnej rade mestského časopisu, je asi zbytočné polemizovať o tom, aké priority sú pravdepodobne kladené na post hovorcu v našom meste.